Friday, October 11, 2013

" Mak mana......mak? "

             Suatu ketika dulu saya pernah berbadan besar, senang cerita gemuklah. Memang sejak dari menjadi pelajar memang beginilah keadaan saya. Apabila saya dah kahwin, berat badan turun sedikit. Yang paling teruk ialah apabila saya mula buka kedai, berat badan saya mencecah 93 kg. Mana taknya, lebih-lebihan kek saya sayang nak buang, jadi tong sampahlah saya ini. Memang susah nak bawa badan dan kaki selalu sakit sebab kerja memang jarang boleh duduk.
            Beberapa tahun selepas itu ada seorang pelanggan yang telah agak lama tak datang di kedai muncul sambil bertanyakan saya, " Tokey kedai ni dah tukar ke? " Saya jawab, " Tak Puan,  masih tokey yang sama". Dia tanya lagi, " ye ke....mak mana...mak?. Saya jawab sambil terpinga-pinga, " hah...mak kat rumah, mak saya memang jarang datang sini". Dia balas lagi, " Alaa...tokey kedai ni makcik yang gemuk putih-putih tu...mana dia?
Saya pun jawab, " Puan, sayalah tokey kedai ni, takde tokey lain lagi dah, saya dengan suami saya je."
" Ha..ah, muka sama, macamana boleh kurus ni, kongsilah rahsia," panjang ha..ahnya itu.
             Selepas itu panjang jugalah cerita kami tentang petua-petua untuk langsing dan bagaimana untuk kekalkan berat badan yang ideal. Dia memang sangat teruja mendengar penjelasan saya. Mungkin sekarang ni dia pun dah "slim" juga. Saya tidak menjual apa-apa produk kuruskan badan atau menjadi duta mana-mana Pusat Pelangsingan badan. Harap Maklum.








Ececeh...dah macam model " Duniaku Kurus" pulak ye !

No comments:

Post a Comment