Wednesday, October 9, 2013

Business is Trust.

Pada tahun 2005, saya pernah menghadiri kursus Pembangunan Usahawan anjuran Mara (PUSMA), itu sebelum saya buka kedai. Di sana saya belajar dalam bisnes yang biasa adalah 
1) beli tunai - jual tunai
2) beli tunai - jual hutang ( tak bagus dan patut dielakkan)
3) beli hutang - jual tunai ( yang ini paling best!)

Tapi bukan senang ye orang atau supplier nak bagi kita berhutang.
Semasa mula berniaga, kami beli bahan di kedai bahan bakeri. Kami tertanya-tanya siapa pula yang 'supply' kepada kedai bahan ni? Suami mendapatkan maklumat daripada Tuan Haji Azmi dan Chef Farid Bakeri Ria. Mereka berdua ni 'otai' bakeri yang banyak membantu kami. Mentor yang sangat ikhlas membantu. 

Suami menghubungi salesman syarikat supplier. Kami beli dengan bayaran tunai. Barang dihantar terus dibayar. Lama kelamaan apabila mereka sudah percaya,  kami di benarkan membayar dengan menggunakan cek. Apabila mereka sangat-sangat percaya, kami ditawarkan  kredit sebulan. Dan apabila mereka sudah tak berbelah bagi percaya, mereka sanggup tak ambil cek berbulan-bulan. Sekarang kami pula yang perlu telefon mereka untuk ambil cek pembayaran. "Haiya, apa ada hal, Bakers Place punya pasal, esok saya datang angkat....."  Best kan?

Business is about trust. 


No comments:

Post a Comment